هوش.......

برای ادامه نوشتار هوش با سه تعریف شروع می کنیم :

غریزه ، عقل ، خرد

غریزه  : آموزه های درونی که قبل از تولد با موجودات همراه است .

عقل  :  آموزه های حاصل از رویارویی اولیه بشر با طبیعت پس از تولد .

خرد  :  یافته های انسان در مسیر زندگی و رشد و تکامل شخصیت که از واحدهایی بنام  هوش تشکیل می گردد.

هوش  :  واحدی است « ژنی ـ‌ محیطی » که باعث دریافت و بکارگیری  دانش و اطلاعات در جهان هستی می شود .

این واحد ، از تاثیر عوامل محیطی بر ژن ، رشد و تکامل پیدا می کند .

خرد انسانی متشکل از چندین هوش است که به ترتیب به آنها می پردازیم :

 

هوش تئوریک  :  به خاطر سپردن -  سپردن داده ها  به حافظه و بازپس گیری آن در مواقع لزوم اعم از متن ، اعداد ، خاطرات تصویری ، شنیداری و بویایی                                                

هوش محاسباتی : با مبنای ریاضی  ، حساب و پردازش اعداد و ارقام  ، حساب روزمره ، دخل و خرج ، سرمایه گذاری  ، سود ، بازرگانی  ، دادوستد و پرداخت داده های خام

هوش تکنولوژیکی :  یادگیری و استفاده از کلیه تجهیزات مکانیکی ، الکتریکی و الکترونیکی مثل ابزار عمومی و کشاورزی (  قند شکن ، خیش ، تراکتور ، ...)، ابزار ارتباطات ( پست ، تلکس ، تلفن ، موبایل ، اینترنت ،...)، وسایل نقلیه (درشکه ، ترن ، اتومبیل ، هواپیما ، ...) ، چرتکه ، ماشین حساب ، کامپیوتر ،  وسایل بازی کودکانه و بزرگسال ( درحداکثری مثل ربات ) و ابزاردقیق و میکرونی در آزمایشگاهها ، تجهیزات علمی پزشکی ، ماهواره ها و .........

هوش کلامی : توان به زبان آوردن حالات درونی خود ، توان بیان روشن و قابل فهم اندیشه و افکار خود به دیگران و قدرت به تصویر کشیدن احساسات و عواطف درونی خویش به غیر با کلام و گفتار              

هوش موسیقیایی : درک ریتم ، دریافت موزون صدا و آهنگ ، درک تفاوت صداهای منظم و نامنظم ، استقرار ریتم و آهنگ موزون در برنامه های زندگی ، علاقه به موسیقیهای کلاسیک یا غیر ه ، داشتن حس روح نواز نسبت به ریتم که باعث لطافت احساس می گردد ، آرامش افکار و دوری گزینی از « کشیدن نقشه های بد » و اساساً درک مفهوم نظم رقصان  .                                                     

هوش عاطفی : انساندوستی ، محبت به خود و دیگران ، کودک دوستی ، همسر دوستی ، احترام به خوبان و تسلیم زیبایی شدن ، رسیدن به عشق ، محبت به حیوانات ، امیدوار بودن و امیدوار کردن ، گرایش معنوی ( گرایش به مثبت ها ) ، ستایش زیبائیها و ایمان به اصل زایش خوب از خوب و بد از بد .

هوش هیجانی : تنظیم نوسان احساسات ( مثبت و منفی ) در روابط اجتماعی و کنترل احساسات هیجانی در مواقع نوسانات شدید مثل از دست ندادن کنترل در تحریکات عمدی یا غیر عمدی دیگران در روابط اجتماعی و کنترل واکنش ها در حوادث بد و نگهداری تعادل در خوشیهای فراوان .

هوش ادراکی : درک مختصات کامل یک موضوع ، درک شرایط یک شخص از نظر زمانی ، مکانی ، تاریخی و دریافت علل وقوع یک حادثه ، اثر یا  نشان ، یعنی پرداختن به هر موضوعی با بررسی ظاهر و باطن آن  . ( تجزیه و تحلیل مطالب ) 

هوش محیطی : میزان گرایش به انواع محیط ها مثل گرایش به محیط طبیعت ، محیط زیست روستایی ، محیطی با ویژگیهای سبز ، مرتفع ، برفی یا بکر و دست نخورده یا منحصر به فرد ( قطب ) حاکی از وجود و میزان این هوش است .

هوش برتر : رشد و تقویت بیش از حد انواع هوشهای یادشده باعث دستیابی به نوعی از هوش می گردد که اطلاعات دریافتی آن از جهان غیر محسوس می باشد یعنی دست یافتن به مسائل فرا فیزیکی که در برخی مواقع در سطح عامیانه به حس ششم و سطوح بالا به انسانهای با احساسات میانه (Medium) اطلاق می شود البته مدیوم ها بعضا تمام ژنتیک و خارج از فرمولهای تربیتی هستند

 

هوش تکنولوژیکی  : ( ماشین ـ ابزار ) ( نوع مکانیکی ـ الکتریکی ـ الکترونیکی - ابزاردقیق)

 این هوش از ابتدا با انسان بوده و جزء هوشی است که مختص انسان بوده و دیگر جانداران چندان بهره ای از آن ندارند . در آغاز با ساختن ابتدایی ترین وسایل و بکارگیری آن مثل سوزن استخوانی ، چاقو و نیزه سنگی و ....  بوده است و اینک با گذشت زمان و پیدایش نسلهای جدید این ابزار و نحوه بکارگیری آن برای استفاده بهتر از طبیعت پیرامون پیشرفته تر شده و تا به امروز یعنی عصر ارتباطات رسیده است .

این بخش از هوش ترکیبی نرم افزار ــ سخت افزاری است یعنی ابتدا انسان با تجسم یک ابزار در ذهن آن را طراحی کرده و سپس با روش سعی و خطا اقدام به ساخت و تکمیل آن می کند همچنین این هوش در افراد سه مرحله دارد  :

 1- بکارگیری

 2- یاد دادن

 3- ساختن

 تعداد بسیاری از مردم فقط مرحله اول از این هوش را به فعالیت می اندازند یعنی فقط نحوه بکارگیری تکنولوژی را طی می کنند . (کاربر- User ) برخی هم از این بخش فراتر رفته و می توانند پس از یادگیری و بهره گیری کامل و بدون نقص از تکنولوژی ، دانش و فن آوری آن را به دیگران یاد دهند (یاد دهنده  Teacher)

اما دسته سوم کسانی هستند که پس از پشت سر گذاردن دو مرحله قبل به مرحله ساختن می رسند این افراد بر اساس طرح و نقشه قدرت خلق و ایجاد ابزار دارند (سازنده - Builder )

پس هوش در سه مرحله فعال می شود .

1- User  :  کاربران سه گروهند  :  1- کاربر ساده    2- کاربر متوسط   3- کاربر ماهر

* کاربر ساده : فقط چیزی را که آموخته تکرار می کند

* کاربر میانی : از آموخته های خود کمی فراتر رفته و کنجکاوی به خرج می هد .

* کاربر ماهر : از آموخته ها فراتر رفته و بیشتر مشکلات مسیر را خود حل می کند .

2- Teacher : معلمان نیز دو گروهند 1- معلم رویه ای 2- معلم ژرفی .

3- Builder : ساخت از سه گام و از سه مرحله پیوسته تشکیل می شود .

* صاحب ایده * طراح * سخت ساز

 

·    مطلب مهم و قابل توجه در دارندگان این هوش برخورداری مناسب از هوشهای دیگر می باشد یعنی افرادی که از هوش تکنولوژیکی بالایی برخوردارند بطور قطع از هوشهای تئوریک ، محاسباتی ، ادراکی و موسیقیایی بالایی هم برخوردارند

 

 ادامه دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد